Spillforeningen 2d6 forstår at terskelen for å melde seg på sin aller første turnering kan være høy. Vi har alle vært der selv en gang, og det beste tipset er nok bare å hive seg ut i det. Turnering er ikke en knallhard konkurranse der det gjelder å vinne mest mulig, men en trivelig arena og ramme rundt hobbyen, der man kan møte likesinnede, få tonnevis med inspirasjon og more seg med å spille favorittspillet sitt. Selvfølgelig skal det kåres en vinner, men det er bare en liten del av turneringer, og turneringsspill. Spillforeningen 2d6 vil gjøre sitt beste for at dere skal bli tatt godt i mot, og ha det hyggelig. Tross alt ønsker 2d6 at dere skal komme tilbake!

En 2d6-turnering foregår ved at hver deltager spiller 4-6 kamper mot 4-6 forskjellige motstandere over en helg. Antall kamper er forhåndsbestemt og annonsert på forhånd. På slutten av turneringen blir det kåret en vinner.

2d6 sine turneringer har malekrav for å kunne delta. Med malekrav menes at hæren man spiller må se ferdig malt ut. Dette innebærer at alle modellene du kommer til å bruke i løpet av turneringen må være malt ferdig i de farger du mener de bør ha, og at basene må ha sand, eller tilsvarende på seg. Helst også malt. I tillegg gis det malepoeng til samtlige hærer, se mer informasjon om dette lenger ned på siden. Hvis du er usikker på om hæren din oppfyller malekravet, kan du sende bilder av modellene dine til Erik Svendsen, så vil vi svare på om de oppfyller malekravet eller ikke.

Her følger en liste og forklaring over typiske begreper du vil høre på en 2d6-turnering:

Malekrav:
Spillforeningen 2d6 anser maling og modellering som en stor og viktig del av hobbyen vår, og har derfor et krav om at alle figurer som benyttes på en 2d6-turnering må være ferdig malt. Dette inkluderer baser.

Pairing:
Systemet som benyttes til å bestemme hvem du møter i løpet av en turnering. I første kamp trekkes det tilfeldig, men fra runde to og utover møter du deltagere som har omtrent like mye turneringspoeng sammenlagt som deg selv.

Regelpakke:
Regelpakken inneholder alt du trenger for å spille en 2d6-turnering. Her finner du tidstabellen, poengsystemet, eventuelle scenarioer, terrengkart osv. Regelpakken får du utdelt som eget hefte når du registreres lørdags morgenen før turneringen begynner.

Terrengkart:
Disse fins i regelpakken, og viser hvor på bordet terrenget skal settes ut før hvert slag.

Premier:
Spillforeningen 2d6 deler ut flotte pokaler til første, andre og tredjeplassen. I tillegg deler vi ut en pokal for beste hær, som vi har kalt “Best Army”. Vinneren av “Best Army” får også hæren sin presentert i 2d6 Hall of Fame.

ADR:

Forkortelse fra engelske «Active Duty Rooster», og er en liste over warlocks og warcasters som har lov til å ha med seg 20 poeng ekstra i figurer. Disse kan så byttes ut etter at spillerne har valgt listen de vil spille med.

Steamroller:

Offisiell Scenario-pakke fra Privateer Press. Oppdateres og fornyes jevnlig. De fleste av scenarioene som benyttes på 2d6 sine arrangementer hentes herfra.

Vel møtt!